alt text

Michel van de Laar

Michel van de Laar (1966) is in het team van Het Geheim van de Meester verantwoordelijk voor de veroudering van de reconstructies. Michel van de Laar werkt sinds 1987 in de familietraditie die door zijn grootvader Arnold van de Laar in 1912 is begonnen. In diens atelier aan de Sint Jorisstraat in ´s-Hertogenbosch ontwikkelde hij zijn passie voor het restauratievak. Michel volgde opleidingen aan de Academie Anderlecht in Brussel en het Laboratoire d’Etude des Œuvres d’Art par les Methodes Scientifiques in Louvain-la-Neuve. Daarna werkte hij twee jaar als voluntair bij Luitsen Kuiper in het restauratieatelier van het Rijksmuseum in Amsterdam. Op 15 februari 1989 trad hij daar in vaste dienst als Restaurator Schilderijen.

Vanuit het Rijksmuseum liep hij in 1991, 1992 en 1995 stages in respectievelijk het Statens Museum for Kunst in Kopenhagen, het J. Paul Getty Museum in Los Angeles en het Courtauld Institute of Art in Londen. In 2014 zegde hij zijn baan op om zich als zelfstandig restaurator volledig op zijn eigen atelier in ’s Hertogenbosch en Amsterdam te richten. Gedurende de 25 jaar dat hij bij het Rijksmuseum in dienst was, restaureerde hij talloze schilderijen waaronder vaak beroemde meesterwerken. Hij restaureerde Jeremia treurend over de verwoesting van Jeruzalem van Rembrandt met dezelfde passie en liefde als een schilderijtje van Henk Weijzig uit 1948, een voorstelling van Jappenkamp Changi, geschilderd op een stukje resthout.

´Bij elke restauratie is mijn uitgangspunt om het esthetische met het ethische te combineren. Een schilderij moet alle kans krijgen om weer te schitteren, maar de restauratie moet zo gebeuren dat die altijd omkeerbaar is. Ik wil elk schilderij een nieuwe kans geven om zijn lied weer te zingen in lijn met de oorspronkelijke bedoeling van de kunstenaar. Een restauratie begint daarom voor mij met een onderzoek naar die bedoeling.’ Michel van de Laar publiceert regelmatig, onder meer in het Bulletin van het Rijksmuseum, over restauraties, atelierpraktijken en restauratiegeschiedenis. In 2011 leverde hij samen met Dr Arie Wallert een bijdrage aan het boek De Vermeers van Van Meegeren, Kennerschap en de techniek van het vervalsen. In het hoofdstuk Werkwijzen, trucs, materialen en technieken: vervalsingen op het hoogste niveau doet hij de geraffineerde techniek van Han van Meegeren uit de doeken gedaan.

In 2016 organiseerde hij een tentoonstelling in Museum Slager te ‘s-Hertogenbosch over het werk van zijn grootvader wijlen Arnold van de Laar, kunstschilder, restaurator maar ook kopiist. De tentoonstelling (Kopie versus Autonomie) die drie maanden duurde trok bijna 2.600 bezoekers. Tijdens de duur van de tentoonstelling werd in zijn atelier/woonhuis in de St Jorisstraat in Den Bosch door de Amsterdamse kunstenares Marijn Bax een In Situ kunstinstallatie gemaakt (Reflecties). Samen met Dr Marga Altena, Caroline O’Breen en Merel Bem schreef Michel van de Laar het boek Een duizendkunstenaar in Den Bosch, Arnold van de Laar en de Brabantse kunstwereld 1886-1974. Als restaurator werkte hij mee aan de BBC documentaires Fake or Fortune en Antiques Road Show Detectives en Terra X – F wie Fälschung van ZDF.